Spelindustrin omsätter miljardbelopp varje år så det är inte underligt att det även läggs ned mycket pengar på många spel som görs idag, det är till exempel inte ovanligt att hela orkestrar hyrs för att spela in musiken till de största spelen.
Eftersom spelmakare och utgivare inte släpper någon information om budgeten för deras spel, och på grund av att publika bolag kombinerar alla sina kostnader i sina rapporter till investerarna, är de flesta belopp man får höra från skribenter och analytiker endast gissningar, både utbildade och inte. Siffror kan därför variera mellan 10 – 60 miljoner dollar för ett högprofilerat spel.
På grund av detta kan man heller inte säga hur mycket pengar som specifik läggs ut på musiken, men när musiken görs rätt kan man knappast klandra dem för att ha spenderat för mycket, det är klart och tydligt. Musik från spel som Final Fantasy, skapad av Square Enix (tidigare Squaresoft), dyker årligen upp i konserthallar spelade av hela symfoniorkestrar.
Musik fyller i stort sett samma funktion som i film, den är där för att sätta tonen, att förklara utan ord hur karaktärerna känner eller som ledtrådar till spelaren att någonting kommer att hända.
Många gånger är musiken inte anpassad efter vad som händer utan vilken miljö det är som spelet just då befinner sig. Är det stora öppna platser tenderar man att höra mer storlagen musik med klara tydliga toner. En scen som utspelar sig på ett ställe som ett casino brukar man ofta höra vad man kallar för loungemusik, en lättlyssnad klass av musik som faktiskt används i riktiga casinon, barer och salonger.
Även onlinecasinon använder sig av musik för att förbättra upplevelsen. Musiken tar oftast och anpassar sig efter var man är i spelet och blir mer och mer spännande ju närmare en vinst man är.
Vissa spel är dessutom fokuserade nästan helt och hållet på just musik, alla är säkert bekant med spel som Guitar Hero och Rock Band, där man använder musik från några av de största artisterna från både nu och då.